Divriği Cam Seyir Terası’nın ana destekçisi Erdemir Maden’den proje alanına ‘Cevher Çınarı’ Sivas'ın tarihi eserleri ve doğal güzellikleri ile dikkat çeken Divriği ilçesinde, Türkiye’nin en geniş cam seyir terası 7 Ağustos ziyarete açıldı. Divriği Cam Seyir Teras ve Mesire Alanı’nın yapımında ana destekçi olarak projeye katkı sağlayan Erdemir Maden, proje alanına hatıra olarak 2,5 metre yüksekliğinde 3 farklı sembole işaret eden tasarımıyla ‘Cevher Çınarı’ heykelini hediye etti.
Türkiye'nin ilk ve tek demir cevheri peletleme tesisi Erdemir Maden, kurulduğu günden bu yana şirketin faaliyet gösterdiği Sivas Divriği’deki sosyal ve kültürel çalışmalara katkısını sürdürüyor. UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer alan Divriği Ulu Cami, Çaltı Kanyonu, Divriği Kalesi ve şehir merkezi manzarasını ziyaretçilerine sunacak olan 'Divriği Cam Seyir Teras ve Mesire Alanı Projesi’nin ana destekçisi olan Erdemir Maden, projeye katkılarının yanı sıra ‘Cevher Çınarı’ heykelini tasarlatarak proje alanına hatıra olarak yerleştirdi. Erdemir Maden böylece Cam Seyir Terası’na Cevher Çınar’ı heykeli ile kültürel bir katkı daha sağlamış oldu.
Erdemir Maden’in Cevher Çınar’ı heykeli, 3 farklı sembolü birlikte barındırıyor
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel Bölümü Başkanı Profesör Bülent Çınar tarafından tasarlanan ve üretilen heykel, bu yıl kuruluşunun 83. yılını kutlayan Erdemir Maden’in Divriği Cam Seyir Terası’ndaki simgesi oldu. Çınar Ağacı, Çift Başlı Kartal ve Hayat Ağacı olmak üzere üç farklı sembolün kullanıldığı heykel, farklı açılardan bakıldığı takdirde farklı sembollerin görüneceği şekilde tasarlandı. Heykel, 2,5 metre yüksekliğinde olup 2 mm kalınlıkta ST37 yapı çeliğinin lazer kesimi ile elde edilen iki akslı yapının birleşerek birbirini kenetlemesi ile ayakta duracak şekilde üretildi. Eserin sergilemesindeki köklerde Erdemir Maden’de üretilen demir cevheri ve pelet kullanıldı.
‘Cevher Çınarı’ heykelinin ilk sembolü, Divriği Ulu Cami’nin batı kapısında da bulunan ve Anadolu medeniyetlerinde önemli bir sembol olarak kullanılan ‘Çift Başlı Kartal’dır. Tek ve çift başlı kartallar Selçuklular’da kuvvet, kudret timsali sayılırdı ve yapıların en göze çarpan yerinde kullanılmaktaydı.
Erdemir Maden, Zonguldak’ın Ereğli ilçesine bağlı Kandilli Beldesi’nin Alacaağzı mevkisinde yeraltından çıkarılan kömürlerin sanayi ve diğer amaçlı kullanımlarında istenilen kalite standartlarını sağlayarak pazara sunulabilmesi için yılda 675 bin ton kapasiteli Lavvar Tesisi kurmayı planlıyor. Lavvar Tesisi’nde Kömür Stok alanı, Şlam ve Şist Depolama alanı kurulması, ayrıca tesiste bulunan yeraltı işletme sahasından çıkarılan tüvenan kömürlerin nitelik ve nicelik olarak zenginleştirilmesi hedefleniyor. Zenginleştirilen kömürlerin öncelikli olarak demir-çelik sanayi olmak üzere döküm, çimento gibi sektörlerde ve enerji üretiminde de kullanılması amaçlanıyor.
Seyir Terası Projesi için çalışmalar devam ediyor.
Tasarımda kullanılan diğer bir sembol ise yine Anadolu Selçuklu dönemlerinde yapılan eserlerde sıkça kullanılan “Hayat Ağacı” sembolüdür, üç dilimli kökü vardır, uçlarında nar çiçekleri bulunan yapraklar gelir. Bunları, uçlarında kuş figürleri bulunan yapraklar izler. Motifin en tepesinde ise, ayakları ile dallara tutunmuş bir kartal figürü vardır. Hayat Ağacı’ndaki kuşların barışı, narçiçeklerinin büyümeyi ve çoğalmayı temsil etmektedir.
Yapılmış olan heykel çalışmasının ana tasarımı “Çınar Ağacı” şeklindedir. Çınar Ağacı güçlü, uzun ömürlü, dayanıklı, yüce anlamına gelir. Erdemir Maden’in kurulmuş olduğu bölgenin Anadolu medeniyetlerine ev sahipliği yapmış önemli bir konuma sahip olması, Divriği’nin Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yıllarına kadar uzanan köklü bir tarihi olması, ülkenin cevher rezervinin büyük kısmını sahip olarak çelik üretimine ve ekonomisine önemli katkı sunmasından dolayı heykel tasarlanırken Çınar Ağacı ön plana çıkarıldı. “Çınar gibi köklü, Çelik kadar güçlüyüz” sloganına da işaret eden ‘Cevher Çınarı’




